Agatka gotuje i smakuje

Wpisy otagowane „dobre rady”

  • poniedziałek, 10 czerwca 2013
    • Babcia radzi

       

      Sól kuchenna nazywana jest często "białą śmiercią", ponieważ spożywana w nadmiarze jest bardzo szkodliwa dla naszego organizmu. Jednak nikt dzisiaj nie może sobie wyobrazić kuchni bez tej przyprawy. Okazuje się, że sól ma bardzo szerokie i przydatne zastosowanie, o to niektóre z nich :-)

       

      SZCZYPTA SOLI:


      dodana do ugotowanego rabarbaru odkwasi go i można będzie wówczas dodać mniej cukru,

       

      dodana do białka czy śmietanki, przyspiesza ubijanie piany lub kremu,

       

      dodana do wody, w której gotują się parówki, zapobiegnie pękaniu osłonki,

       

      dodana do surowego mleka, utrzymuje jego świeżość,

       

      wsypana do blaszanego pudełka lub szklanego słoja, w których przechowujemy herbatniki czy sucharki, pozwoli zachować ich kruchość i świeżość

       

      dodana do wody, w której gotujemy jajka sprawi, że łatwiej będzie je obrać ze skorupki,

       

       


      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (12) Pokaż komentarze do wpisu „Babcia radzi”
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 10 czerwca 2013 14:04
  • sobota, 18 maja 2013
  • sobota, 30 marca 2013
    • Naturalne sposoby farbowania jajek wielkanocnych

       

      Obecnie w sklepach możemy dostać wiele różnych sztucznych barwników do jajek. Należy jednak o tym pamiętać, że pisanki mają nie tylko zdobić nasz stół, ale mają być również przeznaczone do jedzenia :-) Dlatego warto się zastanowić, czy aby te domowe naturalne metody nie są zdrowsze.

       

      Wybór oczywiście zostawiam Wam.

       

      O to kilka przykładów jak w domowy sposób uzyskać kolorowe pisanki na Wielkanoc :-)

       

      brązowy kolor otrzymamy gotując jajka w wodzie z dużą ilością łupin z cebuli lub w wywarze z kawy

       

      żółty kolor otrzymamy gotując najlepiej białe jajka w wodzie z dodatkiem kukrkumy lub curry

       

      różowy kolor otrzymamy zanurzając wcześniej ugotowane białe jajka w wodzie z dodatkiem wywaru z buraków i odrobiną octu, doprowadzić tylko do wrzenia i zostawić na czas aż uzyskamy pożądany kolor

       

      czerwony kolor otrzymamy zanurzając jak wyżej ciemne ugotowane jajka w wodzie z dodatkiem wywaru z buraków i odrobiną octu, czy w czystym soku buraczanym lub gotując jajka w mrożonych malinach, bądź w łupinach z czerwonej cebuli

       

      pomarańczowy kolor otrzymamy gotując jajka w wodzie z sokiem z marchwi 

       

      zielony kolor otrzymamy gotując jajka w wywarze z młodej trawy, liści szpinaku lub młodego zboża np. żyta

       

      granatowy kolor otrzymamy gotując jajka w wodzie z dodatkiem liści z czerwonej kapusty i odrobina octu lub borówkach amerykańskich

       

      Po wyjęciu z wody jajek delikatnie je wycieramy papierowym ręcznikiem i nacieramy olejem, który ochroni kolor i nabłyszczy skorupkę.

      Intensywność barwy zależy od tego jak długo będą jajka zanurzone w roztworze, dlatego warto je czasami zostawić zanurzone dłużej niż tylko na czas gotowania.

      Jajka nie będą nam pękać  podczas gotowania, jeżeli wcześniej namoczymy je w osolonej wodzie.


      jajka

           

                  Życzę wszystkim zdrowych, smacznych i kolorowych jajek :-) oraz spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych na przekór temu co za oknem...

                                                                     Agattek


      kurczaki

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (8) Pokaż komentarze do wpisu „Naturalne sposoby farbowania jajek wielkanocnych”
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      sobota, 30 marca 2013 09:28
  • piątek, 01 lutego 2013
    • Zasady przechowywania żywności

      Przydatne rady jak przechowywać żywność :-)

      Źródło: www.styl.pl


      Produkty świeże

       

      Mięso i ryby

      Sprzyjają rozwojowi bakterii odpowiedzialnych za psucie, dlatego najszybciej tracą świeżość. Dlatego najlepiej kupować je pod koniec wizyty w sklepie, by jak najkrócej znajdowały się poza lodówką. W domu umyte i osuszone mięso przechowujemy w lodówce najwyżej 3 dni, mielone i ryby 2 dni, najlepiej w naczyniu wyłożonym ręcznikiem papierowym i przykryte folią lub talerzem, by chronić przed bakteriami inne produkty.

      Marynata z oleju i ziół nie tylko poprawi smak mięsa, ale również przedłuży jego trwałość o kilka dni.

      Mięso mrozimy w torebce lub plastikowym pojemniku umyte i osuszone. Rybę trzeba wypatroszyć i oczyścić.

      Wołowinę i cielęcinę możemy przechowywać 8 miesięcy.

      Wieprzowinę 6 miesięcy.

      Drób i ryby 3 miesiące.

      Mięso mielone 2 miesiące.

       

      Wędliny

      Opakuj w pergamin, folię spożywczą lub aluminiową. Szynkę lub polędwicę można włożyć do plastikowych pojemników. Wędliny w plastrach są mniej trwałe (można je jeść przez 3-4 dni) niż w kawałku (przez tydzień).

      Jeżeli na wędlinie pojawi się lepki nalot o nieprzyjemnym zapachu należy ją wyrzucić.

      Jeżeli mamy nadmiar wędliny możemy ją zamrozić, choć po rozmrożeniu będzie bardziej sucha niż normalnie.

       

      Nabiał

      Sery owiń w pergamin, folię spożywczą, aluminiową lub włóż do plastikowego pojemnika, by chronić przed wyschnięciem. Ani żółty, ani twaróg nie nadają się do mrożenia - po rozmrożeniu kruszą się (ale nam nie zaszkodzą). Podobnie jak jogurt i śmietana, które ulegają rozwarstwieniu.

       

      Owoce

      Chłód przedłuża trwałość cytrusów, jabłek czy gruszek. Do lodówki nie należy wkładać bananów, które w niskiej temp. czernieją.

      Warto w chłodzie przetrzymywać świeżego ananasa, bo w cieple szybko fermentuje.

      Warzywa przede wszystkim należy chronić przed wilgocią. Jeżeli pojawi się na nich pleśń, nie wystarczy odkroić nadpsutej części, trzeba wyrzucić całość, bowiem toksyny z pleśni są bardzo szkodliwe i sprzyjają rozwojowi nowotworów.

      Jeżeli chcemy zamrozić paprykę lub kalafior, przedtem warto je zblanszować, inaczej zmienią kolor staną się włókniste i niesmaczne. W tym celu należy pokrojone warzywa wrzucić do wrzątku na 30 sekund. Potem osuszyć papierowym ręcznikiem i włożyć do plastikowego woreczka.

       

      Pieczywo

      Zapas na 2-3 dni trzymamy w papierowych torbach lub w drewnianym chlebaku, najlepiej owinięte lnianą ściereczką. Chleb i bułki możemy zamrozić i przechowywać nawet do 3 miesięcy.

      Chleb możemy odświeżyć skrapiając go wodą i wstawiając do nagrzanego piekarnika na kilka minut.

       

      Żywność przetworzona

       

      Konserwy

      Żywność w puszkach wystarczy przechowywać w kuchennej szafce. Jeżeli zużyjemy, tylko połowę, resztę należy przełożyć do szklanej miseczki i wstawić do lodówki, maksymalnie na 2 dni.

      Uwaga: przeterminowana lub źle przechowywana żywność z puszki grozi zatruciem!

       

      Sosy

      Otwartą musztardę przechowujemy w lodówce do 2 miesięcy, a majonez do 2 tygodni.

       

      Napoje

      Sok w kartonie lub butelce po otwarciu trzymamy w lodówce i wypijamy w ciągu 2 dni. Świeżo wyciskane soki przed upływem doby.

      Czerwone wino zatykamy korkiem i wypijamy w ciągu 2 dni, jeśli nie zdążysz wypić, zużyj do gotowania.

       

      Gotowane, pieczone i smażone

       

      Potrawy z mięsa i ryb

      Można je przechowywać w lodówce do 4 dni.

       

      Dania bezmięsne

      Jeśli nam za dużo zostało pierogów czy kapusty z grochem można przechowywać je w chłodzie do 1 tygodnia, a zamrożone nawet kilka miesięcy.

       

      Zupy

      Ugotowane zupy ostudzić i trzymać w lodówce do 3 dni. Zamrożone wytrzymają do 3 miesięcy.

       

      Sałatka majonezowa

      Przechowywana w lodówce nadaje się do jedzenia przez 3 dni, a w temp. pokojowej kilka godzin.

       

      Ciasta

      Nadmiar surowego kruchego, drożdżowego czy francuskiego można zamrozić maksymalnie na 2-3 miesiące. Upieczone ciasta najlepiej przechowywać w temp. pokojowej owinięte ściereczką lub w pojemniku. Te z kremem trzymamy w lodówce do 3 dni.

       

      Jajka


      W lodówce można przechowywać nawet do 3 miesięcy.

       

      Składniki mrożone

       

      Jeżeli przygotowaliśmy pasztet lub farsz do pierogów z mięsa wyjętego wcześniej z zamrażalnika nie możemy takich potraw już zamrozić.Temp. poniżej -12 st. C niszczy 70-90% bakterii odpowiedzialnych za psucie żywności, jednak po rozmrożeniu pozostałe drobnoustroje rozwijają się w szybszym tempie.

      Najlepiej piec lub dusić mięso, ryby i warzywa od razu po wyjęciu z zamrażarki.

      Można rozmrażać jedzenie w lodówce lub w mikrofalówce, lepiej nie robić tego w temp. pokojowej ani w wodzie.



      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (2) Pokaż komentarze do wpisu „Zasady przechowywania żywności”
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      piątek, 01 lutego 2013 16:11
  • niedziela, 27 maja 2012
    • Temperówka do warzyw

      Dzisiaj chciałam zaprezentować Wam temperówkę do warzyw, którą dostałam ostatnio do testowania. Jest to bardzo fajne narzędzie w kuchni, którym w bardzo prosty sposób utworzymy kwiaty i różne spirale z warzyw i owoców. Działa tak samo, jak strugaczka do kredek :-), z którą każdy z nas miał już do czynienia w dzieciństwie i działanie jej doskonale zna :-).

      Temperówka znakomicie nadaje się do twardych warzyw, takich jak: marchew, burak, pietruszka, ogórek czy jabłko.

      Dzięki niej możemy udekorować sałatki i zimną płytę, tworząc prawdziwą ucztę nie tylko dla podniebienia, ale również dla oczu. Wystarczy trochę ruszyć wyobraźnią i popuścić wodze fantazji i mamy już pięknie udekorowany stół na przyjęcie. W dodatku nie zabierze nam to wiele czasu, bo zrobimy to dosłownie w kilka sekund :-).

      Jeżeli podoba Wam się to, co można wyczarować tym prostym narzędziem, możecie taką temperówkę zakupić tutaj.

      


       


      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (17) Pokaż komentarze do wpisu „Temperówka do warzyw”
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      niedziela, 27 maja 2012 11:32
  • poniedziałek, 06 lutego 2012
  • wtorek, 20 grudnia 2011
  • czwartek, 08 grudnia 2011
    • Zgaga

      Jak zapobiegać

      Jeść mało i często, unikając obfitych posiłków.

      Jeść wieczorny posiłek niezbyt późno, organizm zdążył go strawić, nim udamy się na spoczynek.

      Podnieść poduszki o kilkanaście centymetrów. Zapobiega to cofaniu się kwasów żołądkowych do przełyku.

      Unikać zbyt dużych ilości kofeiny i alkoholu oraz pokarmów, o których z doświadczenia wiemy, że wywołują u nas zgagę.

      Nie nosić odzieży uciskającej w pasie.

      Unikać schylania się lub leżenia płasko po posiłkach.

      Nie palić - palenie prowadzi do zwiotczenia mięśni przełyku, co ułatwia cofanie się kwasów żołądkowych.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      czwartek, 08 grudnia 2011 14:34
    • Niestrawność

      Jak zapobiegać

      Jeść kilka lekkich posiłków dziennie, ale nie opuszczać żadnego.

      Jeść bez pośpiechu, dobrze przeżuwać pokarmy.

      Unikać dań smażonych i tłustych oraz innych ciężkostrawnych potraw (dla wielu osób niestrawny może być np. surowy ogórek).

      Aby uśmierzyć ból, zażywać raczej paracetamol niż aspirynę.

      Unikać stresów.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      czwartek, 08 grudnia 2011 14:31
  • niedziela, 04 grudnia 2011
    • Gdy dopada nas grypa

             Jesień i zima to czas kiedy najczęściej dopada nas przeziębienie. Jak jeść aby je zwalczać?

      Jedzmy pokarmy pożywne, bogate w składniki chroniące system odpornościowy. Potrawy krótko smażone oraz zupy z owoców morza z dodatkiem chili, czosnku oraz imbiru, sałatki z warzyw bogatych w witaminy, jak: papryka, marchew, brokuły, cebula itp. Pamiętajmy o czosnku, jest naszą bronią przeciw katarowi oraz innym infekcjom układu oddechowego. Zawiera substancje działające antybakteryjnie i antywirusowo.

      Pijmy dużo płynów, co najmniej 8 szklanek dziennie. Soki z warzyw zabezpieczają nas przed przeziębieniami i wirusami grypy. Bogaty zastrzyk odpornościowy zawierają pomidory i marchew. Zaś soki z owoców cytrusowych zawierają dużo witaminy C, która aktywnie zwalcza bakterie. Z kolei nektar morelowy zawiera cynk, który przyśpiesza wyjście z przeziębienia.

      Warto też wspomnieć o tzw. biojogurtach, które zawierają żywe kultury bakteryjne, przez co mają korzystny wpływ na mechanizm obronny naszego organizmu.

       Życzę dużo zdrówka!

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      agattekh
      Czas publikacji:
      niedziela, 04 grudnia 2011 17:32

Kalendarz

Kwiecień 2017

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny

Kontakt: gattek@tlen.pl Uczta pod gołym niebem 2016 COOK_MAG_e-gotujemy24_pl
zBLOGowani.pl
PustaMiska - akcja charytatywna CH_ChocPlay_02_120x600 Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Lista Blogów Kulinarnych Odszukaj.com - przepisy kulinarne Top Blogi
zobacz moją galerię na mniamspinka.pl
banner przepis miesiaca Wiosenne słodkości! Co mamy dla mamy? Dzień Matki 2015 Smaczna Jesień Domowy Wyrób Wigilia 2013 Wielkanocne Smaki - edycja V Smakołyki na pikniki Dyniowe przysmaki Sprawdzone menu na imprezy! Zimowe szaleństwa Dania Postne A może wątróbka? Czyli podroby rządzą! Pieczarkowy Tydzień 2013 Soczewica 2